مقاله

نصب و تعمیر و نگهداری درب‌ ضد حریق

یکی از مهمترین راهکارها  بعد از خرید هر محصولی حفاظت و نگهداری از آن محصول است بویژه وقتی که آن محصول با ایمنی و سلامت شما در ارتباط باشد، مانند درب ضد حریق. درب ضد حریق نیز از این قاعده مستثنی نیست و حتما نیاز به بررسی و نگهداری مداوم دارد بنابراین چند راهکار برای مراقبت از درب ضد حریق در زیر برایتان قرار دادیم که بسیار کارآمد است که اگر رعایت شوند ایمنی و آسایش آن محل حفظ خواهد شد را در ادامه به اختصار توضیح می دهیم :

 

1- بررسی عدم قفل بودن درب ضد حریق

اکثر افراد درب ضد حریق را در مکانهایی مانند راه پله ها، هتل ها و مراکز اقامتی، تفریحی و حتی برخی ساختمانها پس از مدتی که از نصب آن می گذرد از بیرون قفل می کنند تا امنیت داخل آن محیط حفظ شود.

اینکار بسیار لازم و ضروری است اما نکته حائز اهمیت در این گونه موارد استفاده از درب هایی است که مکان قفل کردن صرفاً از بیرون وجود دارد ولی همزمان از داخل با لمس دستگیره باز شود اگر این مراقبت و نگهداری از درب ضد حریق صورت نگیرد ایمنی محل در معرض خطر است پس حتماً به این نکته توجه کنید تا اگر قفل درب ضد حریق از داخل به آسانی باز نشود حتما باید به آن رسیدگی شود.

 

2- آویزان کردن تزئینات روی درب ضد حریق

گاهاً دیده می‌شود در برخی ساختمانهای اداری یا مسکونی اقدام به آویزان کردن اشیاء یا آویزهایی تزیینی روی درب ضد حریق می کنند یا لوازم و برچسبهایی را مستقیماً روی درب می چسبانند که این کار بلحاظ ایمنی مشکل ایجاد خواهد کرد زیرا اکثر این لوازم پلاستیکی، چوبی یا کاغذی هستند و در هنگام وقوع حادثه با انتقال حرارت از طرف دیگر آتش گرفته و ممکن است صدمات جبران ناپذیری بهمراه داشته باشند.

بنابراین برای مراقبت و نگهداری از درب ضد حریق حتماً بصورت دوره ای بررسی لازم انجام شود تا در صورت وجود اشیاء و لوازمی تزئینی آنها را از درب حتما جدا نمایید

 

3- تمیزی و نظافت درب ضد حریق

یکی دیگر از اقداماتی که برای مراقبت و نگهداری از درب ضد حریق اهمیت ویژه ای دارد نحوه تمیز کردن و نظافت درب ضد حریق است زیرا در بسیاری از ساختمانها و محیطهای پر رفت و آمد الودگی باعث جلوگیری از عملکرد درست این درب میشود این کار بصورت روزانه صورت میگیرد و در صورت عدم رعایت نکات مهم، ایمنی محیط به خطر خواهد افتاد.

بنابراین باید متذکر شد برای نظافت درب صرفاً و فقط از یک دستمال نرم نمناک بدون استفاده از مواد شیمیایی استفاده شود تا به لایه ضد حریق درب صدمه‌ای وارد نشود حتی گاهاً دیده شده است برخی افراد برای تمیز کردن درب ضد حریق از برسهای پلاستیکی ضخیم و دسته دار استفاده می کنند که این امر ممکن است موجب کاهش مقاوت رویه درب در مقابل حریق و آتش شود.

 

4- تعمیر به موقع درب ضد حریق

از جمله نکات قابل ملاحظه در مراقبت و نگهداری از درب ضد حریق بررسی دوره ای درب جهت تست کارکرد آن می باشد زیرا پس از مدتی از نصب درب ممکن است به دلیل باز و بسته کردن زیاد، رگلاژ درب بهم بریزد یا اینکه بازوی آهسته بند درب خوب عمل نکند و یا نوارد دودبند بخاطر برخورد با اشیاء دچار پارگی شود.

بنابراین باید بصورت دوره ای بازدید فنی توسط افراد مورد تایید و نصاب های متخصص حتما صورت گرفته تا اگر خرابی و تعمیری نیاز هست به موقع انجام شود زیرا تاخیر در تعمیر و نگهداری از درب ضد حریق صدمات جبران ناپذیری بهمراه خواهد داشت.

 

5- حذف موانع از درب ضد حریق

شاید وجود مانع در سر راه درب ضد حریق هنگام بسته شدن یک مشکل ساده بنظر برسد اما موانع نیز موجب صدماتی خواهند شد که ذکر چند نمونه از آنها باعث می شود اهمیت مراقبت و نگهداری از درب ضد حریق در این مورد نمایان شود.

اگر مانعی جلوی بسته شدن درب را به دفعات بگیرد بازوی درب به مرور زمان از حالت تنظیم اصلی خود خارج می شود و یا بدلیل فشار حاصل از رگلاژ بازو برای بستن کامل درب از حالت استاندارد خارج شود حتی موانع به دلیل فشار حاصل از بسته شدن ممکن است باعث پاره شدن دود بند شوند و بسیاری موارد دیگر که اهمیت حذف موانع از درب ضد حریق را روشن می کند.

 

منظور از درب ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی چیست ؟

 

منظور از درب ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی چیست ؟

درب های ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی دربهای هستند که توسط وزارت مسکن راه و شهر سازی و سازمان آتش نشانی استان مورد تایید قرار گرفته باشند و اجازه ساخت این دربها با نظارت سازمان های فوق به شرکت های مختلف داده می شود و درب ضد حریق مورد تایید سازمان آتش نشانی قرار می گیرد که همه متریال و روش ساخت آن با نمونه موجود در وزارت مسکن و شهرسازی یکی بوده و تولید کننده درب ضد حریق در آن تقلبی نکرده باشد.

 

مشخصات درب ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی

درب ضد حریق با تاییدیه آتش نشانی باید از استانداردهای اولیه‌ی مشخصی برخوردار باشد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:

  • مقاومت تا دمای بیش از 1200 درجه سانتیگراد
  • از ورود دود به داخل جلوگیری کند
  • عدم استفاده از مواد مضر برای محیط زیست در زمان تولید
  • جلوگیری از ورود صدا به داخل
  • دارا بودن دستگیره ضد حریق
  • دارا بودن دفترچه تاییدیه فنی
  • و…

فروشگاه ایمنی و آتش نشانی آراد ایمن ورنا

 

فروشگاه ایمنی و آتش نشانی آراد ایمن ورنا

آیا به دنبال تجهیزات حفاظتی و آتش نشانی با کیفیت و قیمت مناسب هستید؟

ما به شما فروشگاه ایمنی و آتش نشانی آراد ایمن ورنا را معرفی میکنیم ! در اینجا شما می‌توانید از مجموعه‌ای گسترده از تجهیزات ایمنی، آتش نشانی انتخاب کنید. با ما، ایمنی خود و محیط اطرافتان را بهبود بخشید. با ارائه تجهیزات با کیفیت و خدمات مطمئن، آماده خدمت رسانی به شما هستیم. همین حالا به فروشگاه آنلاین ما سر بزنید و و درب ضد حریق مورد نظرتان را از فروشگاه ما خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *