مقاله

آموزش کامل فن فشار مثبت

در استفاده از فن فشار مثبت در عملیات آتش نشانی، می‌توان از آن به عنوان یک ابزار مفید برای مدیریت دود و گازهای احتراقی استفاده کرد. این تجهیزات معمولاً برای ایجاد سطح فشار مثبت داخل یک ساختمان یا فضای بسته استفاده می‌شود، که این کار به تهویه موثر تر و کاهش احتمال مسمومیت با گازهای احتراقی کمک می‌کند.

سیستم فن فشار مثبت

هنگام بروز حریق در ساختمان هایی با طبقات زیاد و بلند مرتبه گاهی اوقات دود خیلی دورتر از کانون اصلی حریق نفوذ می کند. پلکان،آسانسورها ، شفت ها و طبقات دیگر نیز پر از دود شده و عملیات نجات ساکنین و نیز اطفای حریق را با مشکل جدی مواجه می سازد.سیستم فن فشار مثبت آتش نشانی راه پله از اهمیت فراوانی برخوردار می شود.

 

طبق تعریف ضوابط سازمان آتش نشانی تهران ، سیستم فن فشار مثبت راه پله ها و بالابرها (آسانسور)، سامانه ای اســت که با ایجاد فشار در دهلیز پلکان، از ورود و نفوذ دود به داخل پلکان جلوگیری کرده و آن را به صورت مکانی امن و خالی از دود و حرارت جهت فرار و یا دسترســی نیروهای امدادی آتش نشانی نگه می دارد. به عبارتی دیگر این سامانه می بایست به سیستم اعلام حریق اتوماتیک متصل و از آن فرمان بگیرند تا بتواند به خوبی در وقوع شرایط بحرانی عکس و العمل نشان دهد و به طوری که هنگام حریق هیچ گونه دود و گازهای سمی به داخل راه پله نفوذ نکند.

 

در ســاختمان های با ارتفاع بلند و طبقات زیاد که ارتفاع از ۲۳ متر بیشتر است پله های داخلی که به خروجی هدایت می شوند و تهویه ی طبیعی مناسبی ندارند می بایســت الزامات فشــار مثبت پلکان را رعایت کنند (که فشار پلکان می بایست همواره از محیط اطرافش بیشتر باشد).

 

مطابق بند ۱۳-۵-۱ از ضوابط آتش نشانی تهران سال ۹۷، در ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی با ارتفاع پلکان بیش از ۳۰ متر، محاسبات می بایست بر اساس شرایط ساختمان، تعداد درب های باز و سایر پارامترهای تأثیرگذار انجام شده و استفاده از محاسبات سرانگشتی (به ازای هر پاگرد ظرفیت cfm 400 برای درب معمولی و cfm ۳۵۰ برای درب های دودبند مقاوم حریق تائید شده) مجاز نیست.

 

امروزه می توان با استفاده از درایو و نصب سنسور PID در بالاترین و پایین ترین بخش باکس پلکان، از فن دور متغیر برای حفظ فشار و ظرفیت موردنیاز در محدوده ی مجاز با توجه به باز و بسته شدن درب های مختلف به هنگام وقوع حریق استفاده کرد (در صورت استفاده از فن دور ثابت، می توان از دمپر مکانیکی Relief Damper استفاده کرد).

 

برای استفاده از فن فشار مثبت در عملیات آتش نشانی، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

 

  1. 1. انتخاب تجهیزات مناسب: استفاده از تجهیزات و فن هایی که بتوانند مقدار مناسبی از هوا را در محیط ایجاد کنند امری حیاتی است.

 

  1. 2. آموزش مناسب: تیم‌های آتش نشانی باید به طور کامل با استفاده صحیح از این تجهیزات و موارد ایمنی مرتبط آشنا شوند.

 

  1. 3. برنامه‌ریزی دقیق: باید یک برنامه دقیق برای استفاده از فن فشار مثبت در هنگام عملیات آتش نشانی داشته باشید، از جمله زمانبندی استفاده از آن و مکان‌های مناسب برای قرار دادن آن در محیط.

 

  1. 4. هماهنگی با سایر اقدامات: فن فشار مثبت باید با سایر روش‌ها و تجهیزات مورد استفاده در عملیات آتش نشانی هماهنگ شود.

 

  1. 5. بررسی و نگهداری منظم: تجهیزات فشار مثبت باید منظم بررسی و نگهداری شوند تا از صحت عملکرد آنها اطمینان حاصل شود.

 

همچنین، برای اطلاعات دقیق‌تر و راهنمایی های بیشتر مرتبط با مورد خاص آتش نشانی و استفاده از فن فشار مثبت در آن، بهتر است با نیروهای آتش نشانی محلی خود تماس بگیرید.

 

روش کار فن فشار مثبت

 

 

روش کار فن فشار مثبت

فن فشار مثبت آتش نشانی در داخل راه پله های ساختمان های بزرگ با ایجاد یک فشار هوای مثبت موجب ایجاد یک لایه نامرئی از هوا می شود و این باعث بوجود آمدن شرایط امن برای خروج از ساختمان می باشد. این لایه نامرئی هوا در مواقع عادی موجب تهویه هوای راه پله های بسته می شود و در هنگام آتش سوزی نیز می تواند از پیشروی آتش جلوگیری کند و بتوان به راحتی عملیان اطفا حریق را در داخل ساختمان انجام داد.

 

در زمان بروز آتش‌ سوزی فن فشار مثبت جریان پر فشاری را از طریق کانال به داخل راه ‌پله و یا پاگرد ها تزریق می شود. این موضوع سبب بالا رفتن فشار هوا در راه ‌پله می ‌گردد، در این حالت هوا از محیط پرفشار (راه‌ پله) به محیط کم‌ فشار (واحدها) جریان یافته و اجازه خروج دود از واحدها و فضای آتش‌گرفته را نمی ‌دهد و افراد می‌ توانند از طریق راه ‌پله خارج شوند.

 

این سیستم تهویه باید در راه پله های اصلی و یا خروج اضطراری سر بسته مورد استفاده قرار گیرد و نصب شود. فن فشار مثبت راه پله یک لایه هوای پر فشار در داخل راه پله ها ایجاد می کند که می تواند علاوه بر تهویه هوای این فضا به جلوگیری از پیشروی حریق نیز کمک کند. این فشار هوا به آتش اجازه ورود نخواهد داد و بدین ترتیب در هنگام آتش سوزی یک راه فرار برای ساکنین و همچنین یک راه ورود برای نیرو های آتش نشانی وجود خواهد داشت.

 

مزایای استفاده از فن فشار مثبت دمنده و راه پله

  • این فن ها می توانند به شکل دائمی ادامه به کار دهند و این بدین معنی است که دیگر نگرانی بابت آتش سوزی نداشته باشید چرا که ایمنی ساختمان و راه پله ها به شکل دائمی تامین خواهد شد. حسگر های مختلف می توانند شرایط را ارزیابی کنند و در مواقع نیاز به فن فشار مثبت دستور کار و یا استراحت بدهند.
  • تمامی این فن ها از استاندارد های آتش نشانی مختلف بهره می برند و به همین علت می توانند در سخت ترین شرایط نیز به کار ادامه دهند.
  • فن فشار مثبت راه پله می تواند به خوبی در زمان آتش سوزی به تخلیه ساکنین و نیز ورود نیرو های آتش نشانی کمک کند.

 

انواع فن فشار مثبت راه پله

 

انواع فن فشار مثبت راه پله

  • فن فشار مثبت با تزریق مستقیم: تزریق مستقیم به این معنی است که خروجی فن به شکل مستقیم در داخل راه پله قرار می گیرد و بودن نیاز به واسطه فشار هوا وارد راه پله ها می شود. در این شرایط فن می تواند تمامی توان تولیدی خود را بدون اتلاف وارد فضا کند. از طرف دیگر قرار گرفتن این فن در داخل خود راه پله موجب می شود در صورت رسیدن حریق به راه پله ها و فن، کل راه پله از دسترس خارج شود و مسیر عبور و مرور بسته می شود.

 

  • فن فشار مثبت با تزریق شبکه ای: در برخی راه پله ها نمی توان فن فشار مثبت را به شکل مستقیم نصب کرد. در این شرایط فن در نزدیک ترین مکان به راه پله نصب می شود و فشار هوا با استفاده از کانال کشی به راه پله وارد می شود. معمولا نصب فن در بالای سقف و پشت بام انجام می شود تا دسترسی به هوای آزاد میسر باشد. در این روش ایمنی بیشتری وجود دارد و امکان از کار افتادن فن در هنگام رسیدن آتش به راه پله ها وجود ندارد و فن می تواند تا آخرین لحظه به کار خود ادامه دهد و مسیر عبور را باز نگه دارد.

 

نصب فن فشار مثبت

  1. محل نصب فن‌ها باید به گونه‌ای باشد که برای متصرفین مخاطره آمیز نبوده و قسمتهای گردنده فنها باید مجهز به حفاظ مناسب گردد.
  2. سیم و کابل‌ها کنتاکتورها، راه‌ها فیوزها و تایمر سامانه فشار مثبت باید دارای نشان استاندارد ملی با استاندارد‌های معتبر بین الملی باشد.
  3. فیوز و کنتاکتور سامانه فشار مثبت باید بر اساس توان ظاهری انتخاب شود. عادی مسیر پنل با اینترفیس حتماً باید از نوع کابل بوده و با توجه به جریان مصرفی و طول کابل انتخاب شود.
  4. محل نصب فن باید در فضای آزاد (ترجیحاً روی بام) باشد.

 

قیمت فن فشار مثبت

با توجه به اینکه دستگاه اگزاست فن دارای قسمتهای مختلفی از جمله : پروانه ( از نظر قطر و جنس ) ، تسمه، بدنه ( از نظر جنس ) و…. متفاوت بوده و از جهتی قدرت مکندگی و دمندگی هر فن با هم فرق دارد؛ نمیتوان قیمت دقیقی برای هر دستگاه فن اعلام نمود. چون بایستی قیمت بر اساس سفارش مشتری و عواملی که در بالا ذکر شد محاسبه شود. می‌توانید برای اطلاع از قیمت های حدودی فن فشار مثبت با کارشناسان شرکت ما در تماس باشید و برای خرید فن فشار مثبت خود اقدام کنید.

 

شماره تماس :09911256121

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *